Maj 5

Workshop: Skapa en cirkulär affärsmodell

Välkommen till en workshop där du går från teori till praktik. Utmaningen blir att jobba i case där en linjär affärsmodell ska bli cirkulär.

Du får med dig kunskap om cirkulär ekonomi, tankesätt, steg och möjligheter för att utveckla en cirkulär affärsmodell utifrån olika cirkulära aspekter så som; tjänster och cirkulära system, strategisk utveckling, lönsamhet, konkurrenskraft, hållbar konsument och positiv & negativ påverkan utifrån affärsmodellen. Du kommer arbeta i grupp utifrån ett givet case. Efter workshopen få du med dig lösningar och tankesätt från de andra grupperna. Dagen ger dig nya konkreta tankesätt att ta med dig hem till din egen verksamhet.

Observera! Fokus på workshopen handlar om möjligheterna i det cirkulära systemet. Det är inte produkten i sig som är viktig i denna workshop utan det cirkulära systemet och vilka möjligheter som finns att nå en cirkulär affärsmodell.

Tid: Onsdagen den 5 maj, kl 08:45-12:00.
Plats: Digitalt via ZOOM
Målgrupp: Workshopen vänder sig till dig som är eller blir medlem i Circular Hub och som är intresserade av att skapa cirkulära affärsmodeller. Circular Hub vänder sig i första hand till företag inom mode, textil-, möbel-, och inredningsbranschen. Är du inte medlem ännu? Teckna ett kostnadsfritt medlemsskap här

Om workshoppen

Tobias Jansson.

Vi kommer jobba med Cirkulär Business Model Canvas, en variant av verktyget Business Model Canvas, utvecklad av bland annat Tobias Jansson, på uppdrag av Tillväxtverket. Rutorna innehåller listor som styr användaren mot att tänka cirkulärt och utveckla cirkulära affärsmodeller. Dessutom finns ett tillägg, rutan ”Påverkan” som är designad för att analysera en affärsmodells positiva och negativa påverkan på planet och samhälle.

Workshopledare

Workshopledare och expert inom cirkulär ekon omi är Tobias Jansson. Tobias är omvärldsbevakare, föreläsare och skribent med fokus på cirkulär ekonomi och cirkulära affärsmodeller. Han har gjort drygt 200 uppskattade föreläsningar och workshops runt om i Norden, för näringsliv och offentlig verksamhet. Tobias har varit med och tagit fram affärsutvecklingsverktyget Cirkulär Business Model Canvas, på uppdrag av Tillväxtverket.

Sista anmälningsdag: Söndagen den 2 maj.


Initiativtagare till ASSAR är Högskolan i Skövde, IDC West Sweden AB, Science Park Skövde AB, Volvo Car Corporation och Volvokoncernen.

Dela
twitter facebook linkedin