Lär dig mer om Hyrtjänst
Många av de produkter vi äger används bara en bråkdel av sin livslängd. Exempelvis har en bil en faktisk användningstid på cirka 5 % per dag, och en borrmaskin används i genomsnitt endast 15 minuter under hela sin livslängd.
Från ägande till tillgång
För att öka nyttjandegraden kan man välja olika lösningar; hyra i stället för att köpa, dela med andra eller använda tjänstebaserade lösningar även kallat Produkt som tjänst. De två tidigare exempel med en bil och en borrmaskin har idag redan lösningar som används av flera användare i form av bilpooler och verktygsbodar i bostadsföreningar.
I den cirkulära ekonomin lyfts hyrtjänst, delning eller produkt som tjänst som viktig affärsmodeller för att ställa om från linjär ekonomi till cirkulär ekonomi.
Syftet med Produkt-som-tjänst-modeller är att dels minska behovet av nya produkter, men också att öka nyttjandegraden av redan tillverkade produkter. Detta bidrar till att skifta fokus från produkt till tjänst. I stället för att köpa produkten och betala för ägandet av den, betalar kunden för funktionen eller nyttan av produkten. I dessa affärsmodeller behåller vanligtvis tillverkaren ägandet av produkten och kombinerar tjänsten med exempelvis underhåll och uppdateringar.
Några av vinsterna med detta är att minska mängden nyutvunna råvaror samt öka nyttjandegraden så att det tar längre tid för ett material att klassas som avfall. Eller allra helst, aldrig bli avfall.

Utökade erbjudanden
För att möjliggöra konceptet produkt som tjänst erbjuds ofta fler tjänster kopplade till ursprungstjänsten såsom till exempel underhåll, reparation, drift och löpande uppgraderingar. Vilket också ger ökade möjligheter för företagen som erbjuder att produkt som tjänst att utöka sina cirkulära affärsmodeller.
Utmaningar och lösningar
I rapporten Product-as-a-Service in the circular economy: the nine critical challenges and how to fix them framtagen av Cradlenet i samarbete med Stena Circular Consulting lyfts bland annat följande utmaningar och lösningar:
KUNDENS ACCEPTANS: Viljan att äga kan vara hög och det kan också vara svårt att uppskatta den långsiktiga kostnaden. Om man till exempel adderar värde till tjänsten som underhåll kan värdet av att istället hyra upplevs som högre.
DRIFT- OCH KAPACITETSRELATERADE KOSTNADER: Kapacitet och kostnader kan ses som hinder kopplat till nya former av tjänster om man till exempel saknar interna förmågor inom logistik eller har svårt att hitta partnerskap i ekosystemet för tjänsten och i branschen. Här förslås till exempel verktyg för planering och process och outsourca uppgifter och samtidigt bygga ett starkt internt team kring tjänsten.
FINANSIELL RISK: Som risk lyfts att dessa affärsmodeller initialt kan bidra till likviditetsproblem samt svårigheter att få tillräckligt kapital. I rapporten presenteras förslag på lösningar som att man kan övergå till produkt som tjänst gradvis samt påbörja processen med ett gediget beslutsunderlag och interna processer innan man erbjuder tjänsten.
Hur kan det se ut?
Upplägg och affärsmodeller för hyrtjänst kan till exempel vara:
ABONNEMANG/LEASING: Fast månadsavgift där olika tillägg kan ingå.
PAY-PER-USE: Man betalar för hur mycket produkten används till exempel per drifttimme.
PAY-PER-OUTPUT: Man betalar för levererad output som till exempel per kWh.
OUTCOME-BASED: Ersättning kopplat till kundens resultat till exempel minskad energiförbrukning eller färre defekter.
AVAILABILITY/UPTIME: Man är garanterad tillgänglighet när man behöver den och man kan mäta tid för minimalt stillastående.

Exempel på hur det fungerar
Med en affärsmodell som syftar till att skapa en bättre inomhusmiljö samt accelerera skiftet från en linjär till en cirkulär ekonomi erbjuder BrightEco ljus som tjänst, istället för att kunden äger belysningsarmaturen. De använder över tid 97% mindre nybrutet material jämfört med en traditionell lösning.

Brighteco säljer funktionen ljus till skolor och kontor. Företagets produkter, som bygger på återbruk av resurser och hårdvara, kan individanpassas och uppdateras om behoven ändras, för att minska miljöavtrycket.
– Idag går vårt eget material till nya armaturer. Genom att uppgradera armaturen med någon ny- eller annan komponent får den nytt liv igen och kan fortsätta brukas i upp till 50 år. När delarna inte längre kan användas till armaturerna, återvinns inte delarna, vi sorterar dem efter material och plasttyp när de är uttjänta. Därefter säljs och skänks de sorterade materialen till olika svenska företag som vi bedömer har en mycket hög effektivitet procentmässigt för återvinning av materialen. Affärsmodellen går att tillämpa även på andra funktioner i ett hus. Jag hoppas att ljus som tjänst bara är början för Brighteco.
– Joel Smedberg, VD Brighteco
Ljus som tjänst förväntas öka förutsättningar
- Lägre energikostnad vid byte till LED/ minskad totalanvändning.
- Lägre investeringskostnad, förbättrat kassaflöde och frigjort kapital.
- Minskade kostnader för egen personal, såsom administration och service.
- Minskad risk för överinstallation, felköp och utbyte “för säkerhets skull”.
- Minskade sociala kostnader genom ökat välmående och minskat produktionsbortfall.
- Minskade miljökostnader.
Inte enbart cirkulär nytta
Den största faktorn som påverkar den totala kostnadsbedömningen för ljus som tjänst är de potentiella sociala effekterna som anpassad belysning kan ge. Till exempel uppskattas migrän orsaka samhällskostnader på cirka 115 000 per år för varje individ som lider av återkommande migrän, varav majoriteten beror på från förlorad produktivitet. Om rätt belysning minskar produktionsbortfallet kopplat till exempelvis migrän med bara några procent, kan merkostnaden för ljus som tjänst snabbt bli lönsam för ett företag.
Besök labbet online för mer information
Ta klivet!
Workshops, verktyg, arbetssätt och coachning, det är några av de insatser som erbjuds i ASSAR Circular Labs i Skövde. Kopplat till hyrtjänst finns några verktyg och aktiviteter som är särskilt intressanta för dig som vill lära dig mer.
Så stöttar vi dig – steg för steg
IDENTIFIERA BEHOV
Här kartläggs behov och utmaningar genom granskning av den befintliga affären.
IDENTIFIERA MÅLGRUPP
Här används verktyg och metoder anpassade för att identifiera målgrupper.
IDENTIFIERA MARKNAD
För att arbeta vidare med din cirkulära affär behöver du också identifiera marknaden där behoven och möjligheterna finns.
VÄRDEKEDJA & PARTNERS
För att göra verklighet av de idéer som du valt måste du säkerställa en fungerande och hållbar värdekedja. Där partners och relationer är nyckelfunktioner.
ERBJUDANDE
Ett cirkulärt erbjudande kan utmynna både i tjänster och produkter. Paketering och kommunikation stärker erbjudandet. Hur ska du uttrycka dig för att nå den identifierade målgruppen, vad ska ingå i erbjudandet och varför?
PRODUKTDESIGN OCH KONSTRUKTION
Går produkten att underhålla oh reparera.
PRODUKTION
Hur kan produkten hanteras i produktion när den kommer tillbaka efter uthyrning
Ta klivet du med!
Vi hjälper dig att ta ett steg i taget. I ASSAR Circular Labs kan du se hur detta fungerar i praktiken. Du får inspiration, verktyg och hjälp att komma igång.
Är du redo att ta klivet? Tillsammans tar vi reda på var du står idag, och vad som är rätt nästa steg, för dig, din idé och ditt företag.
Modulen Hyrtjänst, stöttar Agenda 2030 genom de globala målen:

![]()


LÄS MER OM ASSAR CIRCULAR LABS
ASSAR Circular Labs möjliggörs genom projektet Innovationsboost som finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. I Innovationsboost samverkar Science Park Skövde, Högskolan i Skövde och IDC West Sweden, för innovation och hållbar omställning.
Om du vill veta mer
Eller ta klivet, kontakta Victoria

Victora Korth
Industriutvecklare innovation | Cirkularitet
0709-58 57 16