My jobbar med forskning på ASSAR
När My Andersson växte upp funderade hon på att bli elektriker, men läste istället entreprenörsprogrammet på gymnasiet. Det kändes inte rätt. Via Komvux och en yrkesutbildning till automatiseringsingenjör gick vägen till jobb på kärnkraftverk innan My började läsa vid Högskolan i Skövde. Nu har hon hittat rätt, har både en kandidat- och en magisterexamen, och arbetar med forskning.
En del börjar läsa på högskolan direkt efter gymnasiet, men för My var vägen inte lika rak. Det tog ett tag innan hon landade i vad hon ville.
– Jag har alltid gillat automation och när jag jobbat några år funderade jag på möjligheter till vidareutbildning. Valet föll på att plugga en teknisk bastermin på Högskolan i Skövde. Jag behövde komplettera mina kunskaper i matematik, fysik och kemi för att kunna söka vidare.
Superbra start för ingenjörer
Just då kändes steget till högskolestudier stort, men snart kändes det också rätt. Efter avslutad bastermin i kombination med tidigare gymnasiestudier är man garanterad en plats vid något av ingenjörsprogrammen vid Högskolan i Skövde. Första året i Skövde läser alla ingenjörsettor samma kurser och får möjlighet att lära sig mer om de olika inriktningarna som finns: maskin-, och design- och produktionsingenjör.
– Det är helt enkelt superbra med bred ingång. Det finns möjlighet att testa de olika inriktningarna och man har valmöjligheter. I ett längre perspektiv ser jag att det bidrar till ett helhetstänk kring arbetet. Man får större förståelse för olika arbetsmoment, hur de hänger ihop och vad som krävs från idé till prototyp och till sist produktionsledet, förklarar My som själv läste till produktionsingenjör.
Efter den treåriga ingenjörsutbildningen gick hon vidare till magisterutbildningen Intelligent automation. En ettårig utbildning som öppnar dörrar både till avancerade tjänster inom industrin, men också för forskarstudier. I dag jobbar hon som forskningsassistent på Högskolan och redan under studietiden fick hon möjlighet att göra det under några av somrarna.
– Mellan läsåren jobbade jag med datainsamling på olika företag bland annat Volvo för att få fram underlag, dokumentation och analysmaterial för utveckling av artificiell intelligens, AI.
Forskningsprojekt för bättre återvinning
Just nu är hon involverad i ett projekt som Högskolan driver tillsammans med Skövde Energi och Avfallshantering Östra Skaraborg (AÖS) på en återvinningsstation i Skövde. I grunden handlar det om ett nytt sätt att sortera och återvinna. Med hjälp av AI ska massivt trä kunna återvinnas och användas till tillverkning av nya möbler i stället för att eldas upp. Nu fotograferas trämaterialet som slängs, bilderna analyseras och ska användas som underlag så att AI kan känna igen massivt trä. My ser stora utvecklingsmöjligheter inom just det här området.
– Teknologin har inte hängt med och en del tänker inte på värdet, utan ser skräp där det i stället finns möjligheter.
Viktigt att plugga tillsammans
Hon tillbringar mycket av sin arbetstid på ASSAR Industrial Innovation Arena. Här finns möjligheter till praktiskt arbete med avancerad teknik. Även ingenjörsstudenterna finns emellanåt på plats och My visar och förklarar olika robotar. Hon stortrivs med sin tjänst på Högskolan.
– Det är familjärt här och en väldigt bra kontakt mellan lärare och studenter. Lärarna är måna om att det ska fungera bra för dig och vet snart vad alla heter och vem du är. Det är trevligt att plugga här.
När My möter nya studenter brukar hon alltid säga till dem: Ensam är inte stark, utan plugga ihop istället.
– Det är viktigt att ta hjälp av varandra och vi satt ofta ganska många och jobbade med matteuppgifterna. Vi tillbringade många kvällar på skolan, och det är absolut inget jag ångar. Det krävs att man pluggar, och tillsammans är det både roligare, lättare att hitta motivationen och man lär sig samarbeta.
Och framtiden då?
– Jag vill gärna vara kvar på Högskolan i Skövde, jag trivs här.
Nu har My landat.