Studenter bygger lekfull interaktion med en industrirobot
Under våren har tre spanska Erasmusstudenter från Högskolan i Skövde arbetat med en ny temamiljö på ASSAR, en robotcell som kommer att stå på Balthazar Science Center från och med i sommar. I miljön kan barn (och leksugna vuxna) interagera med en industrirobot på olika roliga sätt.
Upplevelsen involverar en virtuell skärm med fyra olika spel: ett med grundläggande matematiska operationer, ett där roboten utför en serie av former, en annan med riktningsknappar för att röra roboten fritt, och slutligen ett spel där varje barn tävlar med roboten genom en så kallad buzzwire. Ove Lindberg, som ansvarar för samarbetet från Balthazars sida, berättar att robotcellen är en tjuvstart på uppdateringen av Balthazars temamiljö (r)evolution.
– Här kommer besökare i alla åldrar kunna interagera med roboten Sven. För många är det första kontakten med en robot. Det finns olika moment: tävla mot, räkna med och instruera roboten. Förutom att besökare övar koordination och matematik vid robotcellen, får de även en förståelse för den precision och snabbhet en robot repeterar när den utför sina uppgifter.
Lekfull interaktion med en industrirobot
De tre studenterna, Antonio Alejandro Hernández Hernández, Erich Estremera Gutiérrez, Miguel Ángel García García, pluggar till vardags automation och robotik på IES Santa María de Guía i Spanien. Studenterna berättar mer om uppdraget och samarbetet med Balthazar:
– Vi har utvecklat spel för barn där de kan interagera med en industrirobot på olika roliga sätt med hjälp av en pekskärm. Egentligen riktar sig demonstratorn till barn från 3 år och uppåt, utan åldersgräns. Men vem som helst, oavsett ålder, kan leka loss med spelen, säger Miguel.
– Det har varit en mycket berikande upplevelse både professionellt och personligt. Förutom att arbeta som ett team med våra handledare och definiera tydliga idéer som växte fram under projektets gång, säger Antonio.
Ove Lindberg lovordar studenternas insats:
– Antonio, Erich och Miguel har jobbat mycket effektivt och jag är imponerad över deras utveckling och hur snabbt de tagit till sig kunskap. Även när det gäller hur ett science center tänker i utveckling av experimentstationer, både i innehåll och driftsäkerhet i en ”stand alone”-station. Alla har deltagit i den kreativa processen och slutresultatet är vi på Balthazar mycket nöjda med. Jag ser fram mot fortsatt samarbete med Högskolan när vi jobbar vidare med nästa robot som heter Glenn.
Fantastiska miljöer och myggor
Miguel, Antonio och Erich har arbetat på ASSAR mellan mars och maj månad – hur var det egentligen att arbeta i ASSAR och vara i Sverige?
– Det har varit en fantastisk upplevelse att bygga den här miljön, ASSARs faciliteter är spektakulära. Det bästa har varit det behagliga vädret och de underbara landskapen. Det värsta har utan tvekan varit myggorna, säger Miguel.
– Jag älskar svenskarnas respekt för punktlighet, säger Antonio. Det värsta har varit kylan, men en trevlig fika i mysig atmosfär hjälpte gott mot det.