Studenter boostar teknikintresset hos högstadieelever
En vecka varje vår bubblar ASSAR av liv, rörelse – och åttondeklassare. Möjligheternas Värld är en satsning för att väcka teknikintresset hos allt fler elever och under veckan besöker runt 1000 ungdomar från regionen eventet. Två personer som finns på plats för att inspirera ungdomar att välja teknik är ingenjörsstudenterna Eric och Klara från Högskolan i Skövde.
Åttondeklassarna kommer från olika delar av Skaraborg till Möjligheternas Värld som anordnas av Teknikcollege Skaraborg och Balthazar Science Center. Balthazars VD Magnus Elmshorn hälsar välkommen och sedan får ungdomarna gå runt i mindre grupper och besöka sex olika stationer. Vissa får testa svetsning, andra får prova VR, sedan byter man station.
Vid Högskolan i Skövdes station finns Eric Svensson och Klara Dalén. Framför dem står plötsligt en nyfiken grupp elever, och högskolestudenterna börjar med att berätta lite om sig själva. Eric pluggar tredje året på programmet Industriell digitalisering. Han är från Falköping och har gått Volvogymnasiet innan han sökte sig till Högskolans ingenjörsutbildningar. Klara är uppvuxen i Stockholm och går nu första året på designingenjörsprogrammet. Innan hon började på Högskolan i Skövde pluggade hon silversmide.
Sen kör utmaningen igång. Vid Högskolans station får eleverna göra en praktisk samarbetsövning, rent konkret handlar det om blockprogrammering vid ett transportband.
Samarbete är A och O för ingenjörer
– Här visar vi hur viktigt det är med samarbete när man arbetar som ingenjör. Vid vår station har vi en instruktion, en layout, en input och så ett transportband med komponenter. Uppgiften är att programmera så att en liten bil transporteras på rätt sätt på transportbandet från start till mål, säger Eric.
Genast börjar eleverna att komma med förslag på lösningar. Trots att utmaningen är relativt svår är det flera som är på hugget direkt.
– Det är ganska hög nivå på vår utmaning, det är högskolenivå, och det är de ju inte vana vid. Men vi hjälper dem och sen får de praktiskt köra tillsammans, så de flesta tycker att det är kul, säger Eric.
Både Klara och Eric hjälper eleverna navigera rätt. Några i gruppen läser instruktioner och ser över layouten, den andra delen av gruppen matar in instruktioner, och fort går det. Snart har gruppen tillsammans löst utmaningen och bilen susar problemfritt runt på transportbandet.
Hur är det egentligen att vara studentambassadör och möta elever från högstadiet och prata teknik?
– Det är superkul men också ganska svårt! Vissa tar jättemycket initiativ och är väldigt intresserade, medan andra är blyga och tar ett steg tillbaka, men ibland är det de som står i bakgrunden som kommer med rätt svar, så det gäller att vara engagerad med hela gruppen och lyssna av så att alla får vara delaktiga, säger Klara.
En satsning för att säkra kompetensförsörningen
Erica Algotsson, studentrektyrerare på Högskolan i Skövde, finns också på plats under veckan. Hon samordnar Högskolans insats med studentambassadörerna och utbildar och stöttar dem på plats. Möjligheternas Värld är en viktig vecka för Högskolans del.
– För att stärka och säkra kompetensförsörjningen inom industri- och teknikbranschen behöver vi få fler intresserade av teknik, så under denna vecka får eleverna testa på alltifrån svetsning till programmering, VR och CAD. Under veckan möter besökarna förutom Högskolan i Skövde gymnasieskolor inom Teknikcollege Skaraborg och deras elever. Vi behöver hjälpa till att få fler intresserad av teknik. Behovet av ingenjörer och tekniker är stort och ju fler som blir intresserade av teknik, ju fler potentiella studenter kan vi få till våra tekniska utbildningar. Det går hand i hand och vi som Högskola spelar där en viktig roll, säger Erica Algotsson.